Notatki
Umieszczam te notatki, które były kiedyś na poczcie wspólnej, do tej pory oczywiście usunięte...

Okres programowania 2000-2006
Polityka spójności zawierała w sobie:
1. 4 Fundusze strukturalne
2. 4 Inicjatywy wspólnotowe
3. Fundusz spójności

Fundusze strukturalne
1. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego- środki przeznaczone na infrastrukturę komunalną, szkolnictwo, inwestycje w podmiotach gospodarczych, kultura, ochrona zdrowia, turystyka i rekreacja, informatyzacja
2. Europejski Fundusz Społeczny – środki przeznaczone na rozwój zasobów ludzkich-dokształcanie, przekwalifikowanie, miejsca pracy, działalność gospodarcza, staże (aktywne formy walki z bezrobociem), aktywizacja zawodowa, osoby niepełnosprawne, wykluczenie społeczne
3. Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej – dopłaty bezpośrednie dla rolników, modernizacja gospodarstw rolnych, wsparcie dla młodych rolników, zalesianie, doradztwo, programy rolno-środowiskowe, , agroturystyka, gospodarstwa ekologiczne, dywersyfikacja źródeł dochodów, wsparcie dla przetwórstwa rolno-spożywczego, wsparcie dla mikroprzedsiębiorstw, funkcjonujących na obszarach wiejskich, budowa kanalizacji, wodociągów, oczyszczalnie ścieków, na odnowę wsi
4. Finansowy Instrument Rozwoju Rybołówstwa – wsparcie rybołówstwa, zakup kutrów, statków, zarybianie, przechowywanie, przetwórstwo, dystrybucja, na likwidację kutrów, rewitalizacja i przekwalifikowanie aby zmienić przeznaczenie obszaru na inną branże.
Nuts – jednostka statystyczna podziału
Nuts 1 – kraj
Nuts 2 – województwo
Sposób podziału regionów UE
Cel 1 – to regiony najbiedniejsze, wyludnione, najbardziej zagrożone. Produkt krajowy brutto na 1 mieszkańca nie przekracza 75%. Te regiony zostały zakwalifikowane do celu 1 i objęte wszystkimi 4 funduszami
Cel 2 – regiony w których występują problemy natury strukturalnej-takie w których występuje jakaś gałąź przemysłowa i ona upada – obszary górnicze, hutnicze, rolnicze, rybołówstwa. Te obszary są objęte 2 funduszami np. EFS (ten zawsze)i EFRR lub innym w zależności od rodzaju zapotrzebowania na danym terenie.
Cel 3 – to tereny mające problemy z systemem kształcenia. Objęte EFS.
Cała Polska to cel 1
Inicjatywy wspólnotowe
Urban – wsparcie obszarów miejskich
Interreg – współpraca przygraniczna, międzyregionalna i międzynarodowa
Equal – wyrównywanie różnic między grupami dyskryminowanymi
Leader – przeznaczona dla obszarów wiejskich, dla tych co coś robią, chcą coś zmienić na terenach wiejskich.
Polska została objęta programowaniem od 01.01.2004 r. środkami Agenda 2000.
Programy przedakcesyjne do 2003 r.:
PHARE-na inwestycje, szkolenia, zasoby ludzkie
SAPARD – rolnictwo i obszary wiejskie
ISPA – ochrona środowiska i infrastruktura komunikacyjna.

W związku z tym, że zaczęliśmy korzystać ze środków unijnych dopiero od 2004 r. a środki wtedy były już ograniczone, w Polsce wprowadzono tylko program Equal i Interreg. Lider nie był w Polsce wdrażany jako program.
Fundusz spójności to programy w dziedzinie transportu i ochrony środowiska. Przyznawany jest dla całego kraju, trzeba spełniać wymogi: PKB na jednego mieszkańca-90%
Finansowanie z funduszy
Urban, interreg – EFRR
Equal – EFS
Lider – EFOi GR
Rozporządzenie 1260/1999 z 21 czerwca wprowadzające ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych.
Zasady funkcjonowania funduszy strukturalnych

Zasada subsydiarności-pomocniczości (finansowanie ze środków UE)
Zasada koncentracji – skupić środki tam gdzie są największe problemy, diagnoza, stan wyjściowy
Zasada programowania wieloletniego – strategia (narodowy plan rozwoju) zawiera diagnozę, analizę SWOT, kierunki rozwoju, priorytety, programy operacyjne (z uwzględnieniem środków), wskaźniki, efekty jakie osiągniemy. Służy do negocjacji. Podstawy wsparcia wspólnoty ( w oparciu o narodowy plan rozwoju, po akceptacji programy operacyjne
1. SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw finansowany przez EFRR-trwałość 5 lat
2. SPO rozwój zasobów ludzkich EQUAL finansowany przez EFS
3. Tworzenie warunków dla zwiększania poziomu inwestycji, promowanie zrównoważonego rozwoju i spójności przestrzennej. SPO Transport, finansowany z EFRR-fundusz spójności
4. Przekształcenie strukturalne w rolnictwie i rybołówstwie SPO rolnictwo i ryby finansowany przez Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej
5. Wzmocnienie potencjału rozwojowego regionów i przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego i inicjatywę Interreg finansowany z EFS i EFRR
Zasada partnerstwa-komitet monitorujący, komitet sterujący
Zasada dodatkowości-udział, wkład własny, dotyczy programu operacyjnego
Zasada kwalifikowalności
Instytucje płatnicze – BGK-rozlicza
Dyrekcja generalna
ETO-polski NIK, EBO-OLAF-polskie CBA
Uzupełnienie programu

Fundusze strukturalne 2007-2013
W porównaniu z latami ubiegłymi:
1. Utrzymanie dotychczasowej wagi i budżetu polityki spójności (ponad 1/3 budżetu UE to polityka spójności)
2. Koncentracja działąń na 3 nowych celach: konwergencja 81%, konkurencyjność regionalna i zatrudnienie 16%, europejska współpraca terytorialna 2,5 %
3. Ograniczenie liczby funduszy strukturalnych
4. Rezygnacja z inicjatyw wspólnotowych
5. Uproszczenie systemu wdrażania(nowe dokumenty programowe, rezygnacja z uzupełnień programów operacyjnych, jednofunduszowe programowanie, zarządzanie i alokowanie środków na poziomie priorytetów a nie działań, bardziej elastyczne reguły kwalifikowalności kosztów
6. Zachowanie podstawowych zasad: wieloletniego programowania, dodatkowości, partnerstwa, współfinansowania i ewaluacji.

1/3 budżetu unii to polityka spójności.
Cele:
1. Cel 1-konwergencja-najuboższe regiony- Produkt krajowy brutto na 1 mieszkańca przekracza 75%.
2. Cel 2 – cele 2 i 3 z poprzedniego okresu programowania zostały połączone i nazwane – konkurencyjność regionalna i zatrudnienie
3. Cel 3 – europejska współpraca terytorialna
Inicjatywy wspólnotowe zostały zlikwidowane Equal, Urban a Interreg stała się celem (3).
Tereny objęte celem 1 lub 2mogą być też objęte celem 3 ale nigdy cel 2 nie może łączyć się z 3.
Pozostały tylko 2 fundusze EFS i EFRR, EFOiGR oraz FIRR zostały przeniesione do wspólnej polityki rolnej.
Fundusz spójności pozostał.
Na politykę spójności składa się więc teraz EFS i EFRR finansowane z Funduszu Spójności, mają takie same zasady finansowania mimo, że są odrębne.
Dokumenty:
Dawniej:
Narodowy Plan Rozwoju
Podstawy Wsparcia Wspólnoty
Program Operacyjny
Uzupełnienie Programu Operacyjnego
Teraz:
Strategiczne Wytyczne dla Wspólnoty
Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia
Programy Operacyjne
Szczegółowy Opis Priorytetu (dokument krajowy zatwierdzany przez instytucje zarządzającą)
Wcześniej wszystkie dokumenty były zatwierdzane ustawą, teraz jest jedna główna ustawa a reszta regulowana jest przez wytyczne. Wcześniej dzieliło się środki na osie priorytetowe a te na działania, teraz są tylko osie priorytetowe.
Jednofunduszowe programowanie:
(EFRR) SPO WKP
(EFS) SPO RZL
(EFRR) SPO T
(EFOiGR) SPO Rolny
(FIRR) SPO Ryby
ZPORP-EFS i EFRR – 31.12.2008 r. miał być zamknięty ale został przedłużony do 30.06.2009 r.
30.09.2010 r. programy zostały w Polsce zamknięte po zamknięciu przez komisje dostaniemy ostatnie 5%.
Teraz nie można tworzyć programu finansowanego z 2 funduszy jedynie w przypadku Funduszu Spójności.
Podstawy kwalifikowalności były w rozporządzeniu Unii a teraz to kwestia krajów członkowskich, mają tylko ogólne wytyczne i wymogi, kraj decyduje na co te pieniądze wydać. Wyjątek:Europejska Współpraca Terytorialna-tutaj decyduje Komisja europejska.
Programy operacyjne:
POIG-program operacyjny innowacyjna gospodarka
POIŚ-program operacyjny infrastruktura i środowisko
POKL-kapitał ludzki
POPROW-po program rozwoju obszarów wiejskich
IE RPO-regionalny program operacyjny
EWT-europejska wspólnota terytorialna

1083/2006-rozporządzenie Rady (WE) dotyczy Europejskiego Funduszu Rozwoju, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności
1828/2006 – uszczegółowienie przepisów rozporządzenia 1083
1080/2006 – Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie EFRR
1082/2006 – Parlamentu i Rady w sprawie EFS
Wszystkie projekty z FS były zatwierdzane przez KE
Duży projekt-(nie dotyczy EFS) to projekt o wartości powyżej 50 mln euro a w przypadku projektu z ochrony środowiska powyżej 25 mln. Euro.
Nowością jest zobowiązanie kraju członkowskiego do tego aby na etapie przedkładania programu do akceptacji dołączyć wykaz dużych projektów planowanych do realizacji, w wykazie podawane są informacje:
1. Nazwa wnioskodawcy
2. Tytuł projektu
3. Całkowita wartość projektu
4. Wartość kosztów kwalifikowanych
5. Wnioskowana kwota wsparcia
6. Okres w którym będzie realizowany-harmonogram
Umieszczenie tego projektu na liście projektów dużych powoduje zarezerwowanie środków, stanowi swojego rodzaju promessę. To jednak nic nie znaczy, to tylko informacja dla komisji jakie projekty mogą wpłynąć, żeby mogła skompletować ekspertów.
Nowe inicjatywy komisji europejskiej
Inicjatywa Jeremie – przeznaczona dla małych i średnich podmiotów gospodarczych na fundusz pożyczkowy i poreczeniowy, źródłem finansowania tej inicjatywy są srodki EFRR oraz Europejski Bank Inwestycyjny
Inicjatywa Jaspers – jest to pomoc techniczna (ekspercka) przeznaczona w dużej mierze dla krajów(nowych) członkowskich. Jest wykorzystywana w celu przygotowania dokumentów dla projektów dużych. Eksperci albo przygotowują albo oceniają, doradzają. Wszyscy zabiegają o pomoc ekspertów bo za to nie ponoszą kosztów a są one przygotowywane dobrze.
Inicjatywa Jessica – projekty inwestycyjne na obszarach miejskich. Finansowane przez KE, EBI i Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju.
Minimalny poziom dofinansowania to 20% wydatków publicznych. Planujemy na wszystkie inwestycje w ramach danego projektu. Maksymalny poziom to 85%. Wydatki dla programu operacyjnego mogą być finansowane wyłącznie z 1 funduszu oraz w ramach 1 celu. Dany projekt może uzyskać dofinansowanie w ramach 1 programu operacyjnego.
Linia demarkacyjna – linia rozgraniczająca programy. Dokument w którym określono dodatkowe wymogi, jakie wnioskodawca musi spełnić ubiegając się o wsparcie w ramach poszczególnych programów operacyjnych. Wymogi te muszą wykluczać możliwość ubiegania się o wsparcie równolegle w ramach kilku programów.
Wymóg prowadzenia kontroli krzyżowych – jeżeli w ramach programu ktoś złożył wniosek to instytucja nim zarządzająca musi sprawdzić czy ten sam projekt nie został złożony w innym programie.
Luka finansowa – to jest ta część nakładów inwestycyjnych, która nie może być finansowana z przyszłych dochodów.
10 mln dotacja. Po obliczeniu zysków i strat w całym okresie zostaje 1,5 mln. Zdyskontowana wartość nakładów 9,5 mln. Luka finansowa (9,5-1,5/10)=80%
10 mln.*80%=8 mln.
Wkład funduszu (8*85%) 6,8 mln 68%
Wyjątki!!!nie liczymy luki:
Gdy mamy na minusie zyski oraz kiedy beneficjent korzysta z pomocy publicznej. Przychody muszą pochodzić bezpośrednio od użytkownika. Wtedy liczymy 10mln x85%
Koszt budowy kanalizacji 10 mln., zrealizowaliśmy go w 2010 r. od 2011 zaczynamy pobierać opłaty za ścieki i mamy za to 100 tyś ale zatrudniamy pracowników, płacimy rachunki co daje nam koszt 90 tys. Zostaje nam 10 tys. Potem planujemy co będzie w 2012 i przyjmujemy te same ale daliśmy podwyżki i mamy stratę bo koszty wyniosły 120 tys. Czyli minus 20 tys. Tak postępujemy przez kilka lat ale w wyniku wyszło nam 1,5 mln na plus. 9,5 mln-to stały wskaźnik w tabeli-zdyskontowana kwota(tyle mielibyśmy gdybyśmy włożyli na lokatę). Odejmujemy od tego nasze 1,5 mln. I wychodzi 80 mln. Mnożymy to x85% bo to maksymalna kwota dofinansowania i wychodzi nam 68 mln. dotacji.
POZIOMU DOFINANSOWANIA NIE WYLICZAMY W OPARCIU O LUKĘ FINANSOWĄ W PRZYPADKU:
1. W całym okresie referencyjnym osiągnięto stratę
2. Jeżeli inwestycja objęta jest pomocą publiczną w takim przypadku poziom dofinansowania w oparciu o max. Dopuszczalny procent określony w rozporządzeniu ustanawiającym zasady przyznawania pomocy publicznej
3. Jeżeli opłaty nie pochodzą bezpośrednio od użytkowników
KOSZTY KWALIFIKOWANE TO PODSTAWA NALICZANIA DOTACJI
TRWAŁOŚĆ PROJEKTU
2010-kupiliśmy maszynę, jesteśmy małym przedsiębiorstwem, przez 3 lata nie możemy modyfikować działalności. Po zakończeniu realizacji projektu nie możemy robić znaczących modyfikacji przez okres 5 lat a w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw 3 lat.
ZNACZĄCA MODYFIKACJA PROJEKTU-to takie zmiany w trakcie realizacji projektu-to takie zmiany w trakcie lub po zakończeniu projektu, które mogą mieć wpływ na warunki jego realizacji, mogą powodować pozyskanie nieuzasadnionej korzyści lub mogą doprowadzić do zmiany charakteru własności tej infrastruktury lub mogą doprowadzić do zaprzestania działalności. W razie naruszeń musi zwrócić dotację wraz z odsetkami oraz trafia do rejestru podmiotów wykluczonych na 3 lata, brak możliwości uzyskania jakiejkolwiek dotacji.

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ
Naruszenie przepisów prawa wspólnotowego wynikające z działania lub jego zaniechania, które powoduje lub mogłoby spowodować szkodę w budżecie ogólnym UE w drodze finansowania nieuzasadnionego wydatku.
PODMIOT GOSPODARCZY to każdy kto bierze udział w systemie wdrażania funduszów unijnych. Osoba fizyczna, prawna lub inny podmiot biorący udział we wdrażaniu funduszy z UE z wyjątkiem państwa członkowskiego wykonującego swoje prerogatywy władzy publicznej
PODEJRZANE NADUŻYCIE nieprawidłowość dająca podstawę do wszczęcia postępowania sądowego lub administracyjnego mające na celu sprawdzenie czy miało miejsce działanie umyślne.
NAZWY PROGRAMÓW OPERACYJNYCH
Podstawowy dokument – strategiczne wytyczne dla wspólnoty-programy o zasięgu ogólnokrajowym
1. POIG(program operacyjny innowacyjna gospodarka)-dawniej SPO WKP finansowany z EFRR, to program adresowany do przedsiębiorców, formy pomocy pośredniej i bezpośredniej.
2. POIiŚ (PO Infrastruktura i Środowisko – dawniej SPO Transport w części finansowany EFRR i FS
3. PO KL (PO Kapitał Ludzki) finansowany z EFS, dawniej SPO Rozwój zasobów ludzkich
4. PO PT (PO pomoc techniczna)koszty obsługi i wdrażania całego systemu w państwie członkowskim, finansowany z EFRR.
Programy regionalne
16 regionalnych programów operacyjnych
Po rozwój polski wschodniej obejmuje 5 województw-podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie i ????????
Finansowane są przez EFRR
Nie można łączyć dofinansowania z 2 funduszy ale można 1 fundusz łączyć z Funduszem spójności, programy operacyjne zatwierdza komisja europejska. Za fundusze odpowiedzialne jest ministerstwo rozwoju regionalnego-pełni funkcje koordynujące narodowe strategiczne ramy odniesienia.
Każdy kraj członkowski zobowiązany jest do ustanowienia systemu zarządzania i kontroli funduszy UE zapewniając rozdział 3 funkcji: zarządzającej, certyfikującej i audytowe. Są to 3 niezależne od siebie instytucje.
Mamy:
1. Instytucje zarządzające IZ
2. Instytucje certyfikujące IC
3. Instytucje audytowe IA
Zadania IŻ:
I. na poziomie planowania
1. Przygotowanie programów operacyjnych
2. Negocjacje programów z KE
3. Przygotowanie wszystkich innych dokumentów
4. Opracowanie osi priorytetowych, wytycznych, dokumentacji konkursowej, formularzy wniosków
5. Opis systemu zarządzania i kontroli
6. Instrukcja wykonawcza
II. Na poziomie wdrażania
1. Ogłoszenie konkursu
2. Przyjmowanie i ocena wniosku
3. Podpisanie umowy
4. Kontrola wykonywania projektu
5. Przyjmowanie i ocena wniosków o płatność
6. Dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów
III. Na poziomie rozliczania
1. Złożenie zbiorowego wniosku o płatność do IC
2. Sprawozdawczość
3. Monitoring
4. Zamknięcie i rozliczenie całości projektu

KE kontaktuje się z IŻ i IC ale nigdy bezpośrednio z beneficjentem.
Zadania IC:
1. Przyjmowanie, ocena zbiorczych wniosków o płatność
2. Zbiorcze wnioski o płatność przekazywane do KE celem wypłacenia kosztów
3. Analiza i ocena dokumentu „Opis systemu zarządzania i kontroli”, „Instrukcja wykonawcza”-to dokument opisujący wszystkie zadania wykonywane przez IŻ, zawiera szczegółowy opis struktury organizacyjnej takiej instytucji oraz zadań wykonywanych na poszczególnych stanowiskach pracy z określeniem terminu na wykonanie tej czynności. Zawiera wzory wszystkich dokumentów, które są wykorzystywane na potrzeby danego programu
4. Funkcja kontrolna (IŻ)
Zadania IA:
Ocena systemu zarządzania i kontroli funduszy
Prowadzenie kontroli IŻ i IC oraz beneficjenta oraz przygotowanie corocznych raportów na potrzeby KE
Opis systemu i kontroli zarządzania to opis wszystkich 3 instytucji.
Decentralizacja zarządzania funduszami unijnymi to przesunięcie zadań związanych z funduszami szczebel niżej.
W ciągu 12 miesięcy od daty akceptacji PO lub przed 1 wnioskiem o płatność musi do komisji trafić zatwierdzony OSZiK przez IA (po kontroli i wydaniu opinii)
Beneficjent może być kontrolowany przez IŻ, IA i KE, nie powinien być kontrolowany 3 razy więc instytucje informują się nawzajem o takich kontrolach, ale i tak mają miejsce takie przypadki. Największą próbę do kontroli powinna sobie wylosować IŻ, mniejszą IA a KE szczątkową.

W przypadku wszystkich programów krajowych instytucją zarządzającą jest MRR, które powołało do życia instytucję pośredniczącą 1 i 2 stopnia i delegowało część zadań. IC jest wydzielony departament MRR, IA Ministerstwo finansów i urzędy kontroli skarbowej. Wyjątek stanowi RPO gdzie IŻ jest zarząd województwa IC to MRR instytucja pośrednicząca certyfikacji – wojewoda a IA minister finansów i urzedy kontroli skarbowej.
Zasady pomocy
1. Komplementarność
2. Proporcjonalność
3. Zgodność
4. Programowania…
5. Earmarking funduszy – zgodność z zapisami strategii lizbońskiej, kategoria interwencji-klasyfikacja różnych płaszczyzn np.; szkolnictwo, drogi
6. Zasada zgodności z ZKL – polega na tym, że co najmniej 60% środków dostępnych dla danego kraju musi być przeznaczonych na realizację projektów, które przyczyniają się do realizacji celów strategii lizbońskiej (konkurencyjność, innowacyjność, miejsca pracy w nowej gospodarce). Opracowując programy operacyjne, dokonując podziału środków na poszczególne osi priorytetowe należało uwzględnić i podać poziom wydatków z podziałęm na poszczególne kategorie interwencji z uwzględnieniem kategorii lizbońskich i nielizbońskich. Wykaz kategorii interwencji stanowi załącznik do rozporządzenia.
7. Zasada podziału zarządzania – w oparciu o tę zasadę dokonano podział€ zadań pomiędzy KE a krajem członkowskim, KE pozostawiła dla siebie następujące zadania:
a) Ocena systemu zarządzania i kontroli
b) Wstrzymywanie biegu płatności lub zawieszenie gdy system z i k nie funkcjonuje prawidłowo
c) Analiza wszelkiego rodzaju zwrotów płatności i anulowanych zobowiązań.
Kontrole realizacji mogą być dokonywane wciągu 3 (małe i średnie przedsiębiorstwa) lub 5 lat (pozostali) od zakończenia projektu).
KSI-krajowy system informacyjny

Anulowane zobowiązanie – jeśli beneficjent rezygnuje i odzyskuje się pieniądze, które w systemie figurowały jako wydane

W poprzednim okresie wszystkie dokumenty były wprowadzane ustawą, obecnie mamy 1 ustawę o zasadach prowadzenia polityki rozwoju regionalnego a wszelkie inne dokumenty to wytyczne. Wytyczne są przyjmowane przez IŻ lun I. koordynującą NSRO w przypadku wytycznych horyzontalnych (obowiązujących wszystkich, wszystkie programy). System informatyczny musi być wspólny, wytyczne w kwestii certyfikacji wydatków, system monitorowania i sprawozdawczości, wytyczne w zakresie pomocy publicznej.
Rozporządzenia/projekty MRR dotyczące pomocy publicznej
1. Nie wymagające notyfikacji
2. Wymagające notyfikacji
POMOC PUBLICZNA – pomoc państwa (samorządu, UE), która doprowadzi do zachowania konkurencji na wspólnym europejskim rynku, ze środków publicznych.
Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia to dokument na podstawie którego kraj określił w jaki sposób chce wydać i na co wszystkie środki .
Wytyczne horyzontalne – wydaje MRR w zakresie certyfikacji wydatków, systemu informatycznego, kwalifikowalności wydatków, sprawozdawczości i monitoringu, pomocy publicznej
Wytyczne odnoszące się do poszczególnych programów – wydaje IŻ, wytyczne w zakresie opracowania studium wykonalności, promocji projektu, kwalifikowalności wydatków w ramach danego projektu, opracowywania i składania wniosków o płatność.

Sposób wyboru projektu
1. Projekty duże – powyżej 50 mln. euro a z ochrony środowiska 25 mln euro
2. Projekty indywidualne – kluczowe, to projekt strategiczny z punktu widzenia rozwoju danego regionu bądź danej dziedziny. Ustawa o prowadzeniu polityki rozwoju regionalnego wprowadziła pojęcie projektu indywidualnego oraz dopuściła możliwość przeznaczenia części środków na tego typu projekty. Na etapie opracowania programu operacyjnego ogłoszono nabór na listę projektów kluczowych. Po dokonaniu naboru projekty podlegały weryfikacji pod kątem zgodności z zapisami strategii. Projekty najistotniejsze zamieszczano w wykazie takich projektów rezerwując w budżecie danego programu środki na ich realizację. Każdorazowo wykaz projektów kluczowych poddawany jest procesowi konsultacji społecznych. Instytucja zarządzająca danym programem zatwierdzając projekt bierze pod uwagę wyniki takich konsultacji. Po akceptacji listy projektów podpisywane są preumowy – to dokument określający wymagania oraz termin ich realizacji, które wnioskodawca musi spełnić. W określonym w preumowie terminie przygotowuje się projekt wraz z wszelkimi załącznikami. Tak złożona dokumentacja podlega ocenie formalnej i ocenie merytorycznej w oparciu o kryteria ustanowione przez komitet monitorujący po uzyskaniu minimalnej wymaganej liczby punktów następuje akceptacja projektu do realizacji i podpisanie właściwej umowy. Co 6 miesięcy następuje weryfikacja listy projektów kluczowych. W przypadku wykreślenia projektu z listy środki mogą być przeznaczone na realizację innego projektu bądź włączone do budżetu programu operacyjnego i zostają przeznaczone na realizację innego projektu wybranego w drodze konkursowej.
3. Projekty systemowe – to projekty, które na etapie przygotowywania programu operacyjnego przypisane są do realizacji przez beneficjentów którzy realizują zadania ustawowo im przypisane GOPS, UP, PCPR, Ministerstwa.
4. Projekty wybierane w drodze konkursowej – zdecydowana większość środków w ramach programu operacyjnego jest na nie przeznaczana są dwa rodzaje konkursów:
a) Otwarty – to konkurs w którym określono termin naboru wniosków od do wyczerpania środków. Każdorazowo w ogłoszeniu o naborze projektów podawany Est budżet czyli ile jest środków. Wnioski składane są w trybie ciągłym od dnia ogłoszenia konkursu. Instytucja ogłaszająca konkurs ma obowiązek podawać do publicznej wiadomości informacje o ilości i wartości przyjętych wniosków. W przypadku wyczerpywania się puli środków instytucja ta ma obowiązek podać informacje o terminie zamknięcia naboru. W przypadku konkursu otwartego wnioski oceniane są na bieżąco. Do publicznej wiadomości podawany jest również termin posiedzenia komisji oceniającej projekty jak i decyzja komisji o zatwierdzeniu bądź odrzuceniu projektu. W przypadku projektu odrzuconego wnioskodawca ma prawo złożyć ponownie go o ile nie nastąpi zamknięcie konkursu.
b) Zamknięty – określono w nim termin składania wniosków od do. Ogłoszenie o konkursie zawiera:
1. Nazwa programu operacyjnego
2. Nazwa osi priorytetowej
3. Nazwa działąnia, poddziałąnia lub schematu
4. Nazwa instytucji ogłaszającej konkurs
5. Wielkość budżetu
6. Typy projektów
7. Wykaz dopuszczalnych beneficjentów (kto może złożyć wniosek)
8. Min-max wartość projektu
9. Poziom dofinansowania
10. Termin składania wniosków
11. Miejsce składania wniosków
12. Informacja gdzie można znaleźć dokumentację konkursową
13. Nr telefonów gdzie można zasięgnąć informacji
To ogłoszenie zamieszczone jest w prasie o zasięgu ogólnokrajowym w przypadku programów krajowych i w prasie regionalnej w przypadku programów regionalnych oraz na stronie internetowej instytucji ogłaszającej konkurs.
W dokumentacji konkursowej znajdziemy wszystkie informacje z ogłoszenia tylko uszczegółowione oraz informacje dotyczące sposobu przygotowania wniosku, zasady jego oceny, wymogi dotyczące realizacji danego projektu i jego rozliczania.
Ocena formalna wniosku:
Dokonywana jest przez pracowników instytucji zarządzającej lub wdrażającej w oparciu o dokumentację dostępną na etapie ogłaszania konkursu. Badane są następujące zagadnienia:
• Czy wniosek został złożony w terminie
• Do właściwej instytucji
• Przez uprawnionego wnioskodawcę
• Na właściwym formularzu wniosku
• Czy wszystkie pola wniosku zostały wypełnione
• Czy wniosek został podpisany przez osoby uprawnione
• Czy zostały skompletowane wszystkie wymagane załączniki
• Czy załączniki zostały podpisane prawidłowo.
W przypadku jakichkolwiek uchybień zidentyfikowanych na etapie oceny formalnej wnioskodawca proszony jest o uzupełnienie. Jeżeli w określonym terminie dokumentacja zostanie skorygowana to wniosek jest przekazywany do oceny merytorycznej. Dokonywana jest ona przez 2 niezależnych ekspertów, polega na szczegółowej analizie zapisów wniosku jak i załączników i analogicznie-jeżeli są uchybienia to wnioskodawca jest wezwany do wyjaśnienia/skorygowania uchybień. Jeżeli korekta wpłynie w określonym terminie to wniosek jest poddawany ocenie jakościowej/punktowej. Po zakończeniu pracy ekspertów sporządzany jest protokół którego załącznikiem jest wykaz wszystkich projektów uszeregowanych od projektu z największą liczbą punktów do projektu z najmniejszą liczbą. Protokół ten jest przedkładany do akceptacji przez kierownictwo danej instytucji. Po akceptacji następuje publikacja tego protokołu na stronie internetowej. W przypadku RPO w których zastosowano dodatkowe kryterium oceny strategicznej zarząd województwa dokonuje takiej oceny w oparciu o kryteria określone przez komitet monitorujący i w formie uchwały zarządu podejmuje decyzje o przyznaniu bądź nieprzyznaniu dotacji.
Procedura standardowa – oznacza konieczność złożenia wniosku wraz z załącznikami
Procedura niestandardowa – składamy wniosek i wybrane załączniki. Podejmowana jest wstępna decyzja i podpisana preumowa lub informacja że wstępnie projekt został przyjęty i należy uzupełnić dokumenty. Studium wykonalności nie jest dołączone w procedurze preselekcji. W określonym terminie składamy pozostałe załączniki, są one poddawane ocenie formalnej i merytorycznej ale nie są oceniane jakościowo. Jeśli są w porządku to zostaje podpisana umowa właściwa. Preselekcje stosuje się gdy jest duże zainteresowania a mało środków.
Pomoc deminimis – dopuszczalna pomoc w wysokości 200 tys euro w ciągu ostatnich 3 lat, dotyczy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw
Instytucja około biznesowa – to taka instytucja która wypracowany zysk przeznacza na cele statutowe. Musi prowadzić działalność konsultingowo-doradczą na rzecz innych podmiotów gospodarczych.


  PRZEJDŹ NA FORUM