Egzamin
17. Wymień i omów elementy szkoleniowe pracowników

Kształcenie kadr w organizacji powinno doprowadzić do zwiększenia efektywności
i satysfakcji pracownika. Uzasadnienie potrzeb kształtowania pracowników:
1. zapewnienie efektywności działania firmy
2. utrzymanie pozycji rynkowej.
3. utrzymanie pozycji konkurencyjnej (wiedza pracowników dobrze wykształcona kadra)

Elementy szkoleniowe pracowników
Szkolenie pracowników rozpoczyna się w momencie podjęcia decyzji o jego przeprowadzeniu. Decyzja taka może zapaść na rożnych szczeblach hierarchii organizacyjnej, mogą ją także podjąć sami pracownicy zgłaszający chęć uczestnictwa w szkoleniach.
Szkolenie pracowników traktowane jest jako proces zorganizowany, powinien się składać w zależności od przyjętego modelu szkolenia i jego formy z kilku etapów:
1. stopnia centralizacji
2. panującej kultury organizacyjnej- jest to model org. uczącej się, rozwojowy, syntetyczny


18. Identyfikacja potrzeb szkoleniowych pracownika

1. analiza dokumentów personalnych która polega na skupieniu się na ruchu kadrowym
i fluktuacjach wywołanych awansami poziomymi lub pionowymi wewnątrz przedsiębiorstwa i potrzeby określenia szkoleń dostosowawczych. Ważne może być również zidentyfikowanie przyczyn wypadków na stanowisku pracy, które wynikają z umiejętności w obsłudze narzędzi i maszyn.
2. obserwacja wg której dokonuje się zachowań pracownika lub grupy pracowników pracujących na stanowiskach produkcyjnych. Dość często wykorzystywany jest tutaj wywiad z pracownikiem lub jego przełożonymi oraz badania ankietowe.
3. analiza wyników oceniania pracowników pozwalająca zidentyfikować pracowników, których praca i kwalifikacje odbiegają od określonych organizacyjnie norm, wychwycenie luk w zdolnościach i umiejętnościach pracownika, opracowanie indywidualnej ścieżki szkolenia pracownika.
4. analiza standardów kwalifikacyjnych, której na podstawie opisu określa się dopasowanie pracownika do stanowiska pracy. Pozwalają zidentyfikować już na etapie rekrutacji bądź awansu stopień spełnienia przez pracownika wymogów opisujących opis danego stanowiska.
5. analiza strategicznych planów org. w ramach, której określa się obszary, w których niezbędne jest przeszkolenie pracowników, bądź grupy pracowników w celu realizacji prawidłowej strategii.


  PRZEJDŹ NA FORUM