Wyższa Szkoła Prawa i Administracja w Rzeszowie

NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » POSTĘPOWANIE SĄDOWO-ADMINISTRACYJNE » EGZAMIN

Przejdz do dołu strony<<<Strona: 3 / 5>>>    strony: 12[3]45

EGZAMIN

  
mary
08.06.2011 21:55:03
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 32 #711302
Od: 2011-2-7
26.ORZEKANIE W TZW. TRYBIE UPROSZCZONYM:
Sprawa może być rozpoznana w trybie uproszczonym, jeżeli:
1.Decyzja lub postanowienie są dotknięte wadą nieważności, lub wydane zostały z naruszeniem prawa dającym podstawę do wznowienia postępowania
2Strona zgłosi wniosek o skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym, a żadna z pozostałych stron w terminie 14 dni od zawiadomienia o złożeniu wniosku nie zażąda przeprowadzenia rozprawy.
W trybie uproszczonym sąd rozpoznaje sprawy na posiedzeniu niejawnym w składzie 1 sędziego. Sprawa może być również rozpoznana w trybie uproszczonym w przypadku - jeżeli organ nie przekazał sądowi skargi mimo wymierzenia grzywny, sąd może na żądanie skarżącego rozpoznać sprawę na podstawie nadesłanego odpisu skargi, gdy stan faktyczny i prawny przedstawiony w skardze nie budzi uzasadnionych wątpliwości Sąd rozpoznający sprawę w trybie uproszczonym może przekazać sprawę do rozpoznania na rozprawie.

27.PRZESŁANKI ZAWIESZENIA OBLIGATORYJNEGO I FAKULTATYWNEGO:
Z mocy prawa postępowanie ulega zawieszeniu w razie zaprzestania czynności przez sąd wskutek siły wyższej. Przez siłę wyższą należy rozumieć: katastrofę, klęskę żywiołową lub wojnę – zawieszenie z tej przyczyny nie wymaga wydania postanowienia i następuje z momentem zaprzestania czynności. Zawieszenie postępowania w drodze postanowienia może nastąpić z urzędu lub na wniosek. Zwieszenie z urzędu może mieć charakter obligatoryjny lub fakultatywny.
OBLIGATORYJNIE:
Sąd zawiesza postępowanie z urzędu:
1.W razie śmierci strony lub jej przedstawiciela ustawowego, utraty przez nich zdolności procesowej, utraty przez stronę zdolności sądowej lub utraty przez przedstawiciela ustawowego charakteru takiego przedstawiciela
2.Jeżeli w składzie organów jednostki organizacyjnej będącej stroną zachodzą braki uniemożliwiające jej działanie;
3.Jeżeli strona lub jej przedstawiciel ustawowy znajduje się w miejscowości pozbawionej wskutek nadzwyczajnych wydarzeń komunikacji z siedzibą sądu;
4.Jeżeli w stosunku do strony zostało wszczęte postępowanie upadłościowe, a sprawa dotyczy przedmiotu wchodzącego w skład masy upadłości;
5.W razie przedstawienia przez sąd w tym postępowaniu pytania prawnego Trybunałowi Konstytucyjnemu;
6.W razie wniesienia skargi do sądu po wszczęciu postępowania administracyjnego w celu zmiany, uchylenia, stwierdzenia nieważności aktu lub wznowienia postępowania, postępowanie sądowe podlega zawieszeniu.
W przypadkach pkt 1 i 4, zawieszenie ma skutek od dnia zdarzeń, które je spowodowały. Zdarzenia te nie wstrzymują jednak wydania orzeczenia, jeżeli nastąpiły po zamknięciu rozprawy. Nie zawiesza się postępowania w razie śmierci strony, jeżeli przedmiot postępowania odnosi się wyłącznie do praw i obowiązków ściśle związanych z osobą zmarłego.
FAKULTATYWNIE:
Fakultatywne zawieszenie postępowania zależy od uznania sądu.
Sąd może zawiesić postępowanie z urzędu:
1.Jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku innego toczącego się postępowania administracyjnego, sądowo - administracyjnego, sądowego lub przed Trybunałem Konstytucyjnym;
2.Jeżeli ujawni się czyn, którego ustalenie w drodze karnej lub dyscyplinarnej mogłoby wywrzeć wpływ na rozstrzygnięcie sprawy sądowo - administracyjnej;
3.Jeżeli na skutek braku lub wskazania złego adresu skarżącego lub niewykonania przez skarżącego innych zarządzeń nie można nadać sprawie dalszego biegu;
4.W razie śmierci pełnomocnika, chyba, że strona działa przed sądem osobiście.
Jeżeli postępowanie karne lub administracyjne nie jest jeszcze rozpoczęte, a jego rozpoczęcie zależy od wniosku strony, sąd wyznaczy termin do wszczęcia postępowania, w innych przypadkach może zwrócić się do właściwego organu. Sąd może też zawiesić postępowanie na zgodny wniosek stron. Może być on zgłoszony ustnie na rozprawie lub na piśmie przed jej rozpoczęciem. Wniosek podlega ocenie sądu, który bada jego celowość i sprawdza czy nie zmierza do obejścia lub nawet naruszenia prawa.

28.SKUTKI ZAWIESZENIA POSTĘPOWANIA, POWODY JEGO PODJĘCIA:
Formą zawieszenia postępowania jest postanowienie sądu. W przypadku zawieszenia obligatoryjnego zawieszenie ma skutek od dnia zdarzeń, które je spowodowały, w pozostałych przypadkach od dnia postanowienia. Z mocy prawa postępowanie ulega zawieszeniu w razie zaprzestania czynności przez sąd wskutek siły wyższej. Zawieszenie postępowania w drodze postanowienia może nastąpić z urzędu lub na wniosek. W przypadku zawieszenia postępowania - na zgodny wniosek stron lub niemożności nadania sprawie dalszego biegu, zawieszenie wstrzymuje tylko bieg terminów sądowych, które biegną dalej dopiero od dnia podjęcia postępowania. We wszystkich innych przypadkach zawieszenia żadne terminy nie biegną i zaczynają biec dopiero od początku od dnia podjęcia postępowania. Terminy sądowe należy w miarę potrzeby wyznaczyć na nowo. Podczas zawieszenia sąd nie podejmuje żadnych czynności z wyjątkiem tych, które mają na celu podjęcie postępowania albo wstrzymanie wykonania aktu lub czynności. Czynności podejmowane przez strony, a nie dotyczące tych przedmiotów, wywołują skutki dopiero od dnia podjęcia postępowania.
Sąd postanowi podjąć postępowanie z urzędu, gdy ustanie przyczyna zawieszenia, w szczególności:
1.W razie śmierci strony - od dnia zgłoszenia się lub wskazania następców prawnych zmarłego albo od dnia ustanowienia we właściwej drodze kuratora spadku;
2.W razie utraty zdolności sądowej - od dnia ustalenia ogólnego następcy prawnego;
3.W razie braku przedstawiciela ustawowego - od dnia jego ustanowienia;
4Gdy rozstrzygnięcie sprawy zależy od wyniku innego postępowania - od dnia uprawomocnienia się orzeczenia kończącego to postępowanie; sąd może jednak i przedtem, stosownie do okoliczności, podjąć dalsze postępowanie.
Jeżeli w ciągu roku od daty postanowienia o zawieszeniu postępowania nie zgłoszą się lub nie zostaną wskazani następcy prawni zmarłej strony, sąd może z urzędu zwrócić się do sądu spadku o ustanowienie kuratora spadku, chyba, że kurator taki już wcześniej został ustanowiony.

29.PODSTAWOWE ZASADY WYROKOWANIA, SPRAWA TZW. „GŁĘBOKOŚCI” ORZEKANIA:
Sprawę rozstrzyga się wyrokiem. Stanowi on rozstrzygnięcie sprawy i dotyczy jej istoty. Zapada po zamknięciu rozprawy na podstawie akt sprawy, chyba, że organ, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi, nie przekazał akt sprawy wraz z odpowiedzią na skargę sądowi administracyjnemu. Wtedy wyrok może zapaść bez akt sprawy. Może być on też wydany na posiedzeniu niejawnym w postępowaniu uproszczonym albo jeżeli ustawa tak stanowi. Wyrok może być podjęty jedynie przez sędziów, przed którymi toczyła się rozprawa, większością głosów. Ogłoszenie wyroku powinno nastąpić na posiedzeniu, na którym zamknięto rozprawę. W sprawie zawiłej może nastąpić odroczenie publikacji na czas do 14 dni. Termin ten może być przedłużony tylko raz o 7 dni. Ogłoszenie wyroku następuje na posiedzeniu jawnym. Nieobecność stron nie wstrzymuje jego ogłoszenia. Ogłasza się go przez odczytanie sentencji. Jeżeli wyrok zapadł na posiedzeniu nie jawnym, orzeczenie sporządza się bezpośrednio po jego podjęciu. Sąd stosuje przewidziane ustawą środki w celu usunięcia naruszenia prawa w stosunku do aktów lub czynności wydanych lub podjętych we wszystkich postępowaniach prowadzonych w granicach sprawy, której dotyczy skarga, jeżeli jest to niezbędne dla końcowego jej załatwienia.
30.ZASADY SPORZĄDZANIA UZASADNIENIA DO WYROKU:
Uzasadnienie do wyroku sporządza się z urzędu w terminie 14 dni od dnia jego ogłoszenia lub podpisania jego sentencji na posiedzeniu niejawnym chyba że skargę oddalono. Zostanie ono jednak sporządzone na wniosek stron złożony w ciągu 7 dni od ogłoszenia wyroku lub doręczenia jego sentencji. Odmowa sporządzenia uzasadnienia następuje w drodze postanowienia wydanego na posiedzeniu niejawnym, na które służy zażalenie.
Uzasadnienie powinno zawierać:
-zwięzłe przedstawienie stanu sprawy zarzutów podniesionych w skardze,
-stanowisk pozostałych stron,
-podstawę jego rozstrzygnięcia,
-jej wyjaśnienie,
Uzasadnienie sporządza sędzia sprawozdawca. Nie ma on jednak takiego obowiązku, jeśli zgłosił zdanie odrębne. Jeśli sędzia sprawozdawca nie może sporządzić uzasadnienia z jakiejś przyczyny - uzasadnienie sporządza przewodniczący posiedzenia lub inny sędzia, który brał udział w jego wydaniu. Podpisują je wszyscy sędziowie, którzy brali udział w wydaniu orzeczenia. Jeśli którykolwiek z nich nie może podpisać uzasadnienia przewodniczący lub inny sędzia składu orzekającego zaznacza na wyroku przyczynę braku podpisu. Odpis wyroku z uzasadnieniem sporządzonym z urzędu doręcza się każdej stronie. Jeśli uzasadnienie zostało sporządzone na wniosek strony odpis wyroku wraz z uzasadnieniem doręcza się tej stronie, która złożyła wniosek.


32.SPOSOBY ROZSTRZYGANIA SPRAW, KTÓRYCH PRZEDMIOTEM JEST AKT, CZYNNOŚĆ Z ZAKRESU ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ, UCHWAŁA ORGANU JST, AKT NADZORU LUB BEZCZYNNOŚĆ.
Na charakter rozstrzygnięć podejmowanych w postępowaniu sądowo administracyjnym rzutuje przyjęty model kontroli sądowej. Jest on bowiem oparty na badaniu legalności, a nie celowości. Sąd nie może wydać orzeczenia na niekorzyść skarżącego, chyba, że stwierdzi naruszenie prawa skutkujące stwierdzeniem nieważności skarżonego aktu czy czynności. Sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy, nie będąc związany zarzutami i wnioskami skargi czy powołaną podstawą prawną. Oznacza to, że sąd nie jest związany wnioskami skargi co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem NSA sprawa rozpatrywana jest na podstawie stanu faktycznego i prawnego w dniu wydania zaskarżonego aktu czy czynności. Wśród rozstrzygnięć zapadających w postępowaniu sądowo- administracyjnym wyróżnić możemy orzeczenia oraz inne rozstrzygnięcia. Do orzeczeń ustawodawca zaliczył wyroki i postanowienia. Do innych rozstrzygnięć , którym nie nadał takiego charakteru, należą natomiast uchwały i zarządzenia. Uchwały należą do wyłącznej kompetencji NSA. Wyróżniamy uchwały mające na celu wyjaśnienie przepisów prawnych, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz uchwały zawierające rozstrzygnięcie zagadnień prawnych budzących poważne wątpliwości w konkretnej sprawie. Zarządzenia są podejmowane przez przewodniczącego wydziału lub składu, sędziego, referendarza albo sąd. Dotyczą różnego typu kwestii - zarówno procesowych jak i administracyjnych.


31.PRZESŁANKI UWZGLĘDNIENIA SKARGI NA DECYZJE LUB POSTANOWIENIA:
1.Sąd uwzględniając skargę na decyzję lub postanowienie uchyla je w całości lub w części, jeżeli stwierdzi:
-Naruszenie prawa - materialnego, mające wpływ na wynik sprawy,
-Naruszenie prawa - dające podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego,
-Inne naruszenie przepisów postępowania, jeżeli mogło ono mieć istotny wpływ na wynik sprawy;
2.Stwierdza ich nieważność w całości lub w części,
3.Stwierdza ich wydanie z naruszeniem prawa

33.ZASADA ZWIĄZANIA WYDANYM WYROKIEM, SKUTKI JEGO NIEWYKONYWANIA:
We wszystkich przypadkach uchylenia decyzji , stwierdzenia jej nieważności bądź zobowiązania organu do rozpatrzenia sprawy w wyniku skargi na bezczynność powstaje obowiązek organu do rozpatrzenia sprawy z uwzględnieniem oceny prawnej zawartej w zapadłym wyroku. Skutkiem prawomocności wyroku jest powstanie obowiązku jego wykonania. Po uprawomocnieniu się orzeczenia sądu I instancji akta administracyjne zwracane są organowi administrującemu, załączając odpis orzeczenia ze stwierdzeniem jego prawomocności. Termin do załatwienia sprawy przez organ administracji określony w przepisach prawa lub wyznaczony przez sąd liczy się od dnia doręczenia akt organowi. W przypadku nie wykonania prawomocnego wyroku stronie służy skarga. Sąd może wówczas wymierzyć organowi grzywnę lub orzec o istnieniu lub nieistnieniu uprawnienia czy obowiązku. Osobie która poniosła szkodę w skutek niewykonania orzeczenia sądu, służy roszczenie o odszkodowanie na zasadach określonych w k.c. Odszkodowanie to służy od organu, który nie wykonał orzeczenia sądu. Jeżeli organ ten w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku nie wypłaci odszkodowania , uprawniony podmiot może wnieść powództwo do sądu powszechnego. Na podstawie przepisów p.p.s.a. stronie służy roszczenie o odszkodowanie w przypadku gdy sąd w orzeczeniu:
-uchyli zaskarżoną decyzję, a organ, rozpatrując sprawę, ponownie umorzy postępowanie,
-stwierdzi nieważność aktu albo ustali przeszkodę prawną uniemożliwiającą stwierdzenie nieważności aktu. Stronie , która poniosła szkodę służy odszkodowanie od organu, który wydał decyzję.

34.PRZESŁANKI, FORMA I SKUTKI UMORZENIA POSTĘPOWANIA PRZED SĄDEM ADMINISTRACYJNYM:
Sąd umarza postępowanie:
-zawieszone na zgodny wniosek stron,
-w skutek braku lub wskazania złego adresu skarżącego
-niewykonania przez skarżącego innych zarządzeń - nie można nadać sprawie dalszego biegu;
-jeżeli wniosek o podjęcie postępowania nie został zgłoszony w ciągu 3 lat od daty postanowienia o zawieszeniu.
Sąd umorzy postępowanie:
W razie braku następcy prawnego strony, która utraciła zdolność sądową, oraz po upływie 3 lat od daty postanowienia o zawieszeniu z tej przyczyny. Umorzenie zawieszonego postępowania przed NSA powoduje uprawomocnienie się orzeczenia WSA. Orzeczenie w sprawie umorzenia zapada na posiedzeniu niejawnym.
.

36.PRZESŁANKI I WYMAGANIA FORMALNE DO WNIESIENIA SKARGI KASACYJNEJ:
Od wydanego przez WSA wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie przysługuje skarga kasacyjna do NSA. Skargę kasacyjną może wnieść strona, prokurator lub RPO - po doręczeniu im odpisu orzeczenia z uzasadnieniem.
Skargę kasacyjną można oprzeć na następujących podstawach:
1. Naruszeniu prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie;
2. Naruszeniu przepisów postępowania, jeżeli uchybienie mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.
Skarga kasacyjna powinna być sporządzona przez adwokata lub radcę prawnego.
Skargę kasacyjną może sporządzić też:
RPO, sędzia, prokurator, notariusz, profesor lub doktor habilitowany nauk prawnych, będący stroną, jej przedstawicielem lub pełnomocnikiem,
Skarga kasacyjna może być sporządzona przez:
a.Doradcę podatkowego - w sprawach obowiązków podatkowych,
bRzecznika patentowego - w sprawach własności przemysłowej.
Skarga kasacyjna powinna:
-czynić zadość wymaganiom dla pisma w postępowaniu sądowym
-zawierać oznaczenie zaskarżonego orzeczenia - ze wskazaniem czy jest zaskarżone w całości, czy w części,
-przytoczenie podstaw kasacyjnych i ich uzasadnienie,
-wniosek o uchylenie lub zmianę orzeczenia z oznaczeniem zakresu żądanego uchylenia lub zmiany.
Skargę kasacyjną wnosi się do sądu, który wydał zaskarżony wyrok lub postanowienie, w terminie 30 dni od dnia doręczenia stronie odpisu orzeczenia z uzasadnieniem. Termin do wniesienia skargi kasacyjnej wiąże też prokuratora i RPO. Jeżeli orzeczenia nie doręcza się stronie prokurator i RPO mogą w terminie 30 dni od dnia wydania orzeczenia wystąpić o sporządzenie uzasadnienia orzeczenia i wnieść skargę kasacyjną w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpisu orzeczenia z uzasadnieniem.





35.SKUTKI NADANIA ORZECZENIU KLAUZULI PRAWOMOCNOŚCI:
Orzeczenie sądu staje się prawomocne, jeżeli nie przysługuje, na nie środek odwoławczy. Jeżeli zaskarżono tylko część orzeczenia, staje się ono prawomocne w części pozostałej z upływem terminu do zaskarżenia, chyba, że NSA może z urzędu rozpoznać sprawę także w tej części. Prawomocność orzeczenia stwierdza WSA na wniosek strony - na posiedzeniu niejawnym, a dopóki akta sprawy znajdują się w NSA - ten Sąd.
Orzeczenie prawomocne wiąże nie tylko:
-strony i sąd, który je wydał,
-inne sądy i inne organy państwowe,
-także inne osoby
Wyrok prawomocny ma powagę rzeczy osądzonej tylko, do tego, co w związku ze skargą stanowiło przedmiot rozstrzygnięcia.
NSA unieważnia prawomocne orzeczenie sądu administracyjnego wydane w sprawie, która ze względu na osobę lub przedmiot nie podlegała orzecznictwu sądu administracyjnego w chwili orzekania i odrzuca skargę, jeżeli orzeczenie to nie może być wzruszone w trybie przewidzianym w ustawie. Sąd orzeka na wniosek Prezesa NSA. Do rozpoznania wniosku stosuje się odpowiednio przepisy o rozpoznaniu skargi kasacyjnej

37.SPOSOBY ROZSTRZYGANIA SPRAW PO WNIESIENIU SKARGI KASACYJNEJ:
W wyniku rozpoznania skargi kasacyjnej NSA może:
-odrzucić skargę kasacyjną
-umorzyć postępowanie
-oddalić skargę kasacyjną
-uchylić zaskarżone orzeczenie i orzec, co do istoty
-uchylić zaskarżone orzeczenie i odrzucić skargę lub umorzyć postępowanie
-uchylić zaskarżone orzeczenie w całości lub w części i przekazać do ponownego rozpoznania WSA
-uchylić zaskarżony wyrok, znieść postępowanie w zakresie dotkniętym nieważnością i przekazać do ponownego rozpoznania WSA.
NSA odrzuci skargę, jeżeli po jej rozpatrzeniu dojdzie do wniosku, że była:
-niedopuszczalna,
- wniesiona po terminie,
- strona w odpowiednim terminie nie uzupełniła braków.

38.ZAŻALENIE JAKO ŚRODEK ODWOŁAWCZY W POSTĘPOWANIU SĄDOWOADMINISTRACYJNYM:
Zażalenie jest zwykłym środkiem odwoławczym. Uprawniony do jego wniesienia może go sporządzić osobiście bez przymusu adwokackiego. Gdy zażalenie dotyczy odrzucenia skargi kasacyjnej - powinno być ono sporządzone przez adwokata, radcę prawnego, a w sprawach zobowiązań podatkowych przez doradcę podatkowego, natomiast w sprawach z zakresu właściwości przemysłowej przez rzecznika patentowego, chyba, że stroną jej przedstawicielem lub pełnomocnikiem jest jedna z osób wymienionych.
Zażalenie do NSA przysługuje na postanowienia WSA w przypadkach przewidzianych w ustawie, a ponadto na postanowienia, których przedmiotem jest:
a.Przekazanie sprawy innemu sądowi administracyjnemu;
b.Wstrzymanie lub odmowa wstrzymania wykonania decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności,
c.Zawieszenie postępowania i odmowa podjęcia zawieszonego postępowania;
d.Odmowa sporządzenia uzasadnienia wyroku;
e. Sprostowanie lub wykładnia orzeczenia albo ich odmowa;
f.Oddalenie wniosku o wyłączenie sędziego;
g.Odrzucenie skargi kasacyjnej;
h.Odrzucenie zażalenia;
i.Zwrot kosztów postępowania, jeżeli strona nie wnosi skargi kasacyjnej;
j.Ukaranie grzywną.
Ustawa też przewiduje szereg innych przypadków uprawniających do wniesienia zażalenia są to min.:
-postanowienie o odmowie dopuszczenia do udziału w sprawie osoby lub organizacji społecznej,
-przywrócenie terminu lub odmowie przywrócenia
-odrzucenie wniosku w sprawie odrzucenia terminu
-podjęcie dalszego postępowania po odtworzeniu akt
Zażalenie służy też na zarządzenia np. zarządzenie przewodniczącego o pozostawieniu podania bez rozpoznania. Taki sam skutek, co wniesienie zażalenia wywołuje w razie złożenia skargi kasacyjnej wniosek strony o rozpatrzenie postanowień niezaskarżalnych. Sąd rozpatruje, bowiem wówczas te postanowienia, które nie podlegały zaskarżeniu w drodze zażalenia a miały wpływ na rozstrzygnięcie sprawy. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Powinno ono czynić zadość wymaganiom pisma procesowego oraz zawierać oznaczenie zaskarżonego postanowienia wraz z wnioskami o jego zmianę lub uchylenie jak i zwięzłe uzasadnienie. Strony, które nie wniosły zażalenia mają prawo wnieść odpowiedź na doręczone im zażalenie wprost do NSA w terminie 7 dni od dnia doręczenia. Zażalenie przysługuje do NSA jednak powinno wpłynąć do WSA, który wydał dane postanowienie.

39.ZASADY ZWROTU KOSZTÓW MIĘDZY STRONAMI POSTĘPOWANIA SĄDOWOADMINISTRACYJNEGO:
Strony ponoszą koszty postępowania związane ze swym udziałem w sprawie. Jedna ze stron postępowania ma obowiązek zwrotu kosztów postępowania drugiej stronie. O przyznaniu zwrotu kosztów orzeka sąd na podstawie zasad ustalonych w przepisach PPSA.
ZASADY GENERALNE:
PRZYZNAWANIA KOSZTÓW NIEZBĘDNYCH DO CELOWEGO DOCHODZENIA PRAW:
Do kosztów tych należą:
-koszty sądowe oraz koszty związane z udziałem osobistym strony w postępowaniu,
-koszty związane z udziałem pełnomocnika będącego: adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym, rzecznikiem patentowym.
Dalsze zasady przesądzają o tym, na której stronie ciąży obowiązek zwrotu drugiej stronie kosztów postępowania.
W postępowaniu przed SĄDAMI I INSTANCJI Obowiązuje:
1. ODPOWIEDZIALNOŚCI ORGANU ZA WYNIK POSTĘPOWANIA:
Polega ona na tym, iż zwrot kosztów postępowania przysługuje tylko skarżącemu od organu w razie:
-uwzględnienia skargi,
-umorzenia postępowania, gdy organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono uwzględnił skargę w całości przed dniem rozpoczęcia rozprawy
-umorzenia postępowania, gdy sprawa została załatwiona w drodze aktu wydanego w postępowaniu mediacyjnym,
z tym, że sąd może w uzasadnionych przypadkach zasądzić na rzecz skarżącego od organu tylko część kosztów w szczególności, jeżeli skarga została uwzględniona w części niewspółmiernej w stosunku do wartości przedmiotu sporu ustalonej w celu pobrania wpisu.
W postępowaniu przed sądem pierwszej instancji nie przysługuje zwrot kosztów organowi, nawet, gdy strona skarżąca sprawę przegra, (gdy skarga zostanie oddalona).
W postępowaniu KASACYJNYM obowiązuje:
2. ODPOWIEDZIALNOŚCI STRON ZA WYNIK POSTĘPOWANIA:
Stronie, która wniosła skargę kasacyjną należy się zwrot poniesionych przez nią kosztów postępowania kasacyjnego, jeśli wygra sprawę. Uzyskuje ona zwrot kosztów od organu w wyniku uwzględnienia skargi kasacyjnej. W przypadku oddalenia skargi kasacyjnej koszty postępowania ponosi strona, która wniosła skargę. Zwraca ona koszty postępowania kasacyjnego poniesione przez organ.
ZASADY POMOCNICZE MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO SZCZEGÓLNYCH SYTUACJI. OBOWIĄZUJĄ ONE PRZED SĄDEM PIERWSZEJ INSTANCJI JAK I W POSTĘPOWANIU KASACYJNYM.
1. Zasada miarkowania zwrotu kosztów:
Przy częściowym uwzględnieniu skargi zwraca się uprawnionemu tylko część kosztów.
2. Zasada słuszności:
Sąd może odstąpić od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości lub w części.
3. Zasada zawinienia:
Niezależnie od wyników sprawy sąd może włożyć na stronę obowiązek zwrotu całości lub części kosztów wywołanych jej niesumiennym lub niewłaściwym postępowaniem.

4. Zasada koncentracji kosztów:
Nie rozdrabnia się kosztów, lecz sąd rozstrzyga wniosek strony zwrot kosztów w każdym orzeczeniu uwzględniającym skargę oraz w orzeczeniu o umorzeniu postępowania i w orzeczeniu uwzględniającym lub oddalającym skargę kasacyjną.
Zasady mające zastosowanie, gdy po stronie uprawnionej do zwrotu kosztów występuje kilka podmiotów:
5. Zasada rozdzielności kosztów:
Sąd przyznaje zwrot kosztów każdemu z nich odpowiednio do udziału w sprawie.
6. Zasada zwrotu kosztów na rzecz tych pomiotów solidarnie:
Jeżeli ich uprawnienia lub obowiązki związane z przedmiotem zaskarżenia są wspólne, sąd orzeka o kosztach należnych stronie na jej wniosek, który musi zostać zgłoszony najpóźniej przed zamknięciem rozprawy bezpośrednio poprzedzającej wydanie orzeczenia. Nie złożenie wniosku w powyższym terminie powoduje utratę uprawnienia do żądania zwrotu kosztów. O skutkach nie złożenia sąd ma obowiązek pouczyć stronę, która działa bez adwokata lub radcy prawnego. Z obowiązku tego nie jest zwolniony, jeśli strona nie ma adwokata lub radcy prawnego, ale działa przez doradcę podatkowego lub rzecznika patentowego. Gdy sąd orzeka na posiedzeniu niejawnym, a strona jest reprezentowana przez adwokata lub radcę prawnego wtedy sąd ma obowiązek orzec o kosztach należnych stronie z urzędu.

40.WYSOKOŚĆ KOSZTÓW, PRZESŁANKI ZWROTU KOSZTÓW STRONIE:
Do kosztów związanych z działaniem strony zalicza się koszty przejazdów do sądu strony lub pełnomocnika nie będącego adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub rzecznikiem oraz równowartość zarobku utraconego w skutek stawiennictwa w sądzie. Suma tych kosztów nie może przekraczać wynagrodzenia jednego adwokata lub radcy prawnego.


41.ZWOLNIENIE OD KOSZTÓW Z MOCY USTAWY I NA WNIOSEK – PODSTAWOWE REGUŁY UDZIELANIA TZW. PRAWA POMOCY.
Zwolnienie od kosztów następuje:
z mocy ustawy i na wniosek – prawo pomocy,
Zwolnienie może być:
-całkowite – zwolnienie z obowiązku wnoszenia opłat sądowych jak i ponoszenia wydatków
-częściowe – dotyczy poszczególnych elementów kosztów sądowych (np. wpis, opłata kancelaryjna)
Z mocy ustawy od kosztów zwolnione są podmioty:
Z kosztów zwolnione są następujące podmioty:
RPO, prokurator, kurator strony (wyznaczony przez sąd orzekający)
Z mocy prawa zwolniona jest też strona skarżąca działanie lub bezczynność organu w sprawach:
-ze stosunków pracy
-ze stosunków służbowych
-dotyczących chorób zawodowych
-dotyczących statusu bezrobotnego
-z zakresu ubezpieczeń społecznych
-z zakresu pomocy i opieki społecznej
-z zakresu powszechnego obowiązku obrony
PRAWO POMOCY:
Strona zostaje zwolniona przez sąd:
-od kosztów sądowych
-uzyskuje uprawnienie do udzielenia pełnomocnictwa wyznaczonemu przez sąd adwokatowi, radcy prawnemu, doradcy podatkowemu, rzecznikowi patentowemu, bez ponoszenia wynagrodzenia i wydatków.
Prawo pomocy przyznaje sad na wniosek strony, dotyczy konkretnej sprawy.
Prawo pomocy można przyznać w zakresie:
1. CAŁKOWITYM:
Jeżeli wykaże, że nie jest w stanie ponieść jakichkolwiek kosztów postępowania.
Obejmuje ono wtedy zwolnienie od kosztów sadowych oraz ustanowienie: adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, rzecznika patentowego
2. CZĘŚCIOWYM:
Gdy wykaże, że nie jest w stanie ponieść pełnych kosztów postępowania bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny. Polega na zwolnieniu:
-tylko od opłat sądowych w całości lub w części
-tylko od wydatków
-tylko od opłat sądowych i wydatków
-tylko ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, rzecznika patentowego
Częściowe zwolnienie od opłat lub wydatków może polegać na zwolnieniu od poniesienia ułamkowej ich części lub określonej ich kwoty pieniężnej. Prawo pomocy nie obejmuje zwolnienia strony od obowiązku zwrotu kosztów postępowania, jeżeli obowiązek taki wynika z innych przepisów. Przyznanie prawa pomocy przed lub w toku postępowania rozpoznawczego rozciąga się na postępowanie egzekucyjne.
OSOBA PRAWNA ORAZ INNA JEDNSTKA ORGANIZACYJNA NIEPOSIADAJĄCA OSOBOWOŚCI PRAWNEJ:
1. W zakresie całkowitym - podmiot ten musi wykazać, iż nie posiada on żadnych środków na poniesienie jakichkolwiek kosztów postępowania.
2. W zakresie częściowym – podmioty te mogą uzyskać prawo pomocy, jeśli wykażą, że nie mają dostatecznych środków na poniesienie pełnych kosztów postępowania.
TRYB PRZYZNAWANIA PRAWA POMOCY:
Przyznaje je WSA, w którym sprawa ma się toczyć lub już się toczy. Przyznane tylko na wniosek strony złożony przed wszczęciem postępowania. Strona składa wniosek do właściwego WSA, a jeżeli nie ma miejsca zamieszkania, pobytu lub siedziby, na obszarze właściwości tego sądu w innym WSA – wniosek ten przesyła się niezwłocznie do sądu właściwego.
Wniosek musi odpowiadać wymaganiom przewidzianym dla pism procesowych, a dodatkowo powinien zawierać oświadczenie strony obejmujące dokładne dane o stanie majątkowym i dochodach. Oświadczenie strony o nie zatrudnieniu lub nie pozostawaniu w innym stosunku prawnym z adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym, rzecznikiem patentowym. Strona przedkłada dokumenty źródłowe dotyczące jej stanu majątkowego, dochodów lub stanu rodzinnego.
Dokumentami tymi w szczególności mogą być:
-odpisy zeznań podatkowych
-wypisy z rejestrów urzędowych
-odpisy aktualnych bilansów
Wniosek ten składa się na urzędowym formularzu według wzoru ustalonego przepisami Rady Ministrów. Nie złożenie wniosku na wymaganym formularzu, nie uzupełnienie wniosku w terminie powoduje pozostawienie go bez rozpoznania.
Sąd sam nie wyznacza adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, rzecznika patentowego, lecz zwraca się o wyznaczenie takiej osoby do właściwego samorządu zawodowego, takiego jak:
-okręgowej rady adwokackiej
-rady okręgowej izby radców prawnych
-Krajowej Rady Doradców Podatkowych - KRDP
-Krajowej Rady Rzeczników Patentowych - KRRP

42.ZASADY OPŁACANIA PISM SĄDOWYCH:
Opłata sądowa:
Uiszczana jest przy wniesieniu do sądu pisma podlegającego opłacie.
Wnoszący uiszcza opłatę gotówkową: w kasie właściwego sądu administracyjnego lub na rachunek bankowy właściwego sądu Nie uiszczenie opłaty przez wnoszącego, który nie jest adwokatem albo radcą prawnym powoduje, że sąd nie podejmie żadnej czynności na skutek wniesionego pisma, a przewodniczący wzywa wnoszącego pismo, aby pod rygorem pozostawienia pisma bez rozpoznania uiścił opłatę w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Termin ten dla osoby zamieszkałej lub mającej siedzibę za granicą, która nie ma w kraju przedstawiciela nie może być krótszy niż 2 miesiące. Niezastosowanie się do tego wezwania powoduje pozostawienie pisma bez rozpoznania orzeka o tym przewodniczący w drodze rozporządzenia.
Jeżeli pismo jest skargą, skargą kasacyjną, zażaleniem oraz skargą o wznowienie postępowania skutkiem nie uiszczenia należnego wpisu – mimo wezwania – jest odrzucenie wymienionych środków prawnych przez sąd w drodze postanowienia. Nie żąda się opłat od pisma, jeżeli już z pisma wynika, że podlega ono uiszczeniu – na podstawie samej treści pisma. Wymóg wezwania wnoszącego skargę do uiszczenia opłaty nie dotyczy wnoszonych przez adwokata lub radcę prawnego pism podlegających opłacie stałej. Pisma nienależycie opłacone pozostawia się bez rozpoznania albo odrzuca bez wezwania do uiszczenia opłaty. Gdy nie została uiszczona należna opłata sad w orzeczeniu kończącym postępowanie w danej instancji nakazuje ściągnięcie tej opłaty od strony, która miała obowiązek ją uiścić lub od innej strony, jeśli z orzeczenia tego wynika, że na niej ciąży obowiązek poniesienia kosztów postępowania.



43.WPIS STOSUNKOWY I STAŁY:
1. WPIS:
To opłata pobierana od pism wszczynających postępowanie przed sądem administracyjnym w danej instancji.
Pisma te to: skarga, skarga kasacyjna , skarga o wznowienie postępowania i zażalenie
Nie pobiera się wpisu od wniosków, które:
-nie wszczynają postępowania
-wniosków wnoszonych w toku postępowania
-wniosków składanych łącznie z pismem wszczynającym postępowanie
W postępowaniu sądowo – administracyjnym pobiera się następujące wpisy:
1. STOSUNKOWY – w sprawach, w których przedmiotem zaskarżenia są należności pieniężne –wysokość to określony procent wartości przedmiotu zaskarżenia, nie więcej niż 4%.
2. STAŁY – w pozostałych sprawach – to kwota stała zróżnicowana w zależności od rodzaju i charakteru sprawy. Wysokość i zasady pobierania wpisu określa w drodze rozporządzenia Rada Ministrów. Uiszczony wpis podlega w całości zwrotowi, kiedy pismo zostało odrzucone lub cofnięte. Połowę wpisu zwraca się od pisma cofniętego przed rozpoczęciem posiedzenia.
Zwraca się też wpis w całości od zażalenia na podstawie w sprawie ukarania grzywną, jeżeli zażalenie zostało uwzględnione.
W sprawie zwrotu sąd orzeka w drodze postanowienia, które może być wydane na posiedzeniu niejawnym.

44.PRZESŁANKI WZNOWIENIA POSTĘPOWANIA SĄDOWEGO:
Można żądać wznowienia postępowania, które zostało zakończone prawomocnym orzeczeniem.
Można żądać wznowienia postępowania z powodu nieważności:
a.Jeżeli w składzie sądu: uczestniczyła osoba nieuprawniona lub orzekał sędzia wyłączony z mocy ustawy,
b.Jeżeli strona nie miała zdolności sądowej lub procesowej albo nie była należycie reprezentowana lub, jeżeli wskutek naruszenia przepisów prawa była pozbawiona możności działania;
c.Można żądać wznowienia postępowania, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z: Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie, którego zostało wydane orzeczenie. W tej sytuacji skargę o wznowienie postępowania wnosi się w terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Można żądać wznowienia na tej podstawie, że:
a.Orzeczenie zostało oparte na dokumencie podrobionym lub przerobionym albo na skazującym wyroku karnym, następnie uchylonym;
b. Orzeczenie zostało uzyskane za pomocą przestępstwa.
W razie późniejszego wykrycia takich okoliczności faktycznych lub środków dowodowych, które mogłyby mieć wpływ na wynik sprawy, a z których strona nie mogła skorzystać w poprzednim postępowaniu można żądać wznowienia w razie późniejszego wykrycia prawomocnego orzeczenia dotyczącego tej samej sprawy. Przedmiotem rozpoznania przez sąd jest nie tylko zaskarżone orzeczenie, lecz są również z urzędu inne prawomocne orzeczenia dotyczące tej samej sprawy. Z powodu przestępstwa można żądać wznowienia jedynie wówczas, gdy czyn został ustalony prawomocnym wyrokiem skazującym, chyba, że postępowanie karne nie może być wszczęte lub, że zostało umorzone z innych przyczyn niż brak dowodów. Do wznowienia postępowania z przyczyn nieważności właściwy jest sąd, który wydał zaskarżone orzeczenie, a jeżeli zaskarżono orzeczenia sądów obu instancji, właściwy jest NSA. Do wznowienia postępowania na innej podstawie właściwy jest sąd, który ostatnio orzekał w sprawie.


45. TERMIN I TRYB ROZPATRYWANIA SKARGI O WZNOWIENIE POSTĘPOWANIA SĄDOWOADMINISTRACYJNEGO:
Do postępowania ze skargi o wznowienie postępowania stosuje się odpowiednio przepisy o postępowaniu przed sądem I instancji. O wznowienie postępowania wnosi się w terminie 3 miesięcy, a termin ten liczy się od dnia, w którym strona dowiedziała się o podstawie wznowienia, a gdy podstawą jest pozbawienie możności działania lub brak należytej reprezentacji - od dnia, w którym o orzeczeniu dowiedziała się strona, jej organ lub jej przedstawiciel ustawowy. Po upływie lat 5 od uprawomocnienia się orzeczenia nie można żądać wznowienia, z wyjątkiem przypadku, gdy strona była pozbawiona możności działania lub nie była należycie reprezentowana.
Skarga o wznowienie postępowania powinna ponadto zawierać:
-oznaczenie zaskarżonego orzeczenia,
-podstawę wznowienia i jej uzasadnienie,
-okoliczności stwierdzające zachowanie terminu do wniesienia skargi,
-żądanie o uchylenie lub zmianę zaskarżonego orzeczenia.
Sąd bada na posiedzeniu niejawnym, czy skarga jest wniesiona w terminie i czy opiera się na ustawowej podstawie wznowienia. W braku jednego z tych wymagań sąd wniosek odrzuci, w przeciwnym razie wyznaczy rozprawę. Na żądanie sądu zgłaszający skargę o wznowienie postępowania obowiązany jest uprawdopodobnić okoliczności stwierdzające zachowanie terminu lub dopuszczalność wznowienia. Na rozprawie sąd rozstrzyga przede wszystkim o dopuszczalności wznowienia i odrzuca wniosek, jeżeli brak ustawowej podstawy wznowienia albo termin do wniesienia skargi nie został zachowany. Sąd rozpoznaje sprawę na nowo w granicach, jakie zakreśla podstawa wznowienia. Po ponownym rozpoznaniu sprawy sąd stosownie do okoliczności oddala skargę o wznowienie postępowania albo uwzględniając ją zmienia zaskarżone orzeczenie albo je uchyla i skargę odrzuca lub postępowanie umarza. Wniesienie skargi o wznowienie postępowania nie tamuje wykonania zaskarżonego orzeczenia. Niedopuszczalne jest dalsze wznowienie postępowania zakończonego prawomocnym orzeczeniem wydanym na skutek skargi o wznowienie postępowania.

46.ZASADY WYKONYWANIA ORZECZEŃ SĄDOWYCH:
Po uprawomocnieniu się orzeczenia sądu pierwszej instancji akta administracyjne sprawy zwraca się organowi administracji publicznej załączając odpis orzeczenia ze stwierdzeniem jego prawomocności. Termin do załatwienia sprawy przez organ administracji określony w przepisach prawa lub wyznaczony przez sąd liczy się od dnia doręczenia akt organowi.
W przypadku, gdy sąd w orzeczeniu:
-Uchyli zaskarżoną decyzję, a organ rozpatrując sprawę ponownie umorzy postępowanie;
-Stwierdzi nieważność aktu albo ustali przeszkodę prawną uniemożliwiającą stwierdzenie nieważności aktu,
Stronie, która poniosła szkodę, służy odszkodowanie od organu, który wydał decyzję.


  
Electra28.03.2024 20:55:07
poziom 5

oczka
  
Nessy
08.06.2011 21:55:10
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 99 #711303
Od: 2010-12-2
Już są, najwidoczniej jakiemuś oszOłmKowi się bardzo nudzi..lol
  
mary
08.06.2011 21:55:42
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 32 #711305
Od: 2011-2-7
wklejam tu to opracowanie przynajmniej z forum nikt tego nie usuniewesoły
  
kozica
08.06.2011 22:07:27
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 32 #711317
Od: 2010-12-14
Nie wiecie czy profesor przepisuje oceny z innych uczelni?
  
RTRT4
08.06.2011 22:11:40
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 28 #711321
Od: 2011-2-1
Ciekawa jestem czy wybiera się ktoś na pierwszy termin???
  
aniao24
09.06.2011 09:21:26
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 307 #711491
Od: 2010-12-1
dajcie znać wieczorem jak tam na egzaminie było
  
Maron
09.06.2011 11:50:29
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 65 #711565
Od: 2010-11-23
Dokładnie, dajcie znać jak tam jest na tej opisówce jęzor
  
roksana_87
09.06.2011 12:27:27
Grupa: Użytkownik

Posty: 21 #711582
Od: 2010-11-26
12 czerwca jest egzamin ale o której godzinie? o 17.00???
  
caro
09.06.2011 12:50:18
poziom 2

Grupa: Użytkownik

Posty: 76 #711592
Od: 2011-1-24
a dokladniej to dajcie znac czy cos mozna odpisac z hmm nazwijmy to "pomocniczych notatek" ;>
  
renata.tyt
09.06.2011 14:21:27
poziom 5

Grupa: Moderator

Posty: 414 #711626
Od: 2010-11-23
Uprzejmie informuję, że nastąpiła zmiana terminu egzaminu z przedmiotu " Postępowanie sądowoadministracyjne" - prof. dr hab. R. Sawuła , a mianowicie w/w egzamin odbędzie się w dniach:
09.06.2011r. godz. 17.00 sala 119
12.06.2011r. godz. 17.15 sala 119
18.06.2011r. godz. 17.00 sala120
  
Damiano
09.06.2011 16:18:19
poziom 3

Grupa: Administrator 

Posty: 134 #711676
Od: 2010-11-14
No ciekawe jak tam egzamin dzisiaj wyglądał. Ja apelowałem by wstawiać tutaj opracowania etc tutaj na forum a nie na poczte
  
Electra28.03.2024 20:55:07
poziom 5

oczka
  
krzysiek19
09.06.2011 19:26:21
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 34 #711773
Od: 2011-2-4



UŻYTKOWNIK ZABLOKOWANY
siema i kto dziś był na egzaminie? chwalić się jak poszło...
  
turquise
09.06.2011 20:49:17
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 37 #711838
Od: 2010-11-21
nie za ciekawie.. pilnował nas dosyć i zabrał kartke chyba 2 osobom
no i jak na te 4 rozbudowane pytania to 35 minut wcale nie jest za dużo
i spoźnił sie pol godziny jęzor
  
aniao24
09.06.2011 20:54:17
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Posty: 307 #711843
Od: 2010-12-1
ale dało sie coś podejrzeć??
  
gonia
09.06.2011 21:46:48
Grupa: Użytkownik

Posty: 19 #711938
Od: 2010-11-29
a jakie pytania mieliście ? były grupy ? wogóle dużo osób dzisiaj było ?
  
turquise
09.06.2011 22:04:39
poziom 1

Grupa: Użytkownik

Posty: 37 #711971
Od: 2010-11-21
nie było grup, wszyscy mieli te same 4 pytania
było mało osób- jedna część sali 1,19 plus kilka osób w drugiej części
pytania- PRezes, zgr ogólne WSA
prawo pomocy
odrzucenie skargi
skutki niewykonania prawomocnego wyroku
  
Damiano
10.06.2011 06:40:35
poziom 3

Grupa: Administrator 

Posty: 134 #712128
Od: 2010-11-14


Ilość edycji wpisu: 1
ale co prezes? miał osoby do pilnowania? jaka atmosfera panuje na egzaminie? co ile się siedziało a odnośnie pytania ze skutkami to które to jest?
  
toja
10.06.2011 09:32:43
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 108 #712227
Od: 2010-11-24
hm, zgromadzenie ogólne czy kolegium WSA?
  
ilona
10.06.2011 09:52:57
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 174 #712255
Od: 2010-12-7
trzeba było ogólnie napisać o prezesie i zgr ogólnym i co robią, nie miał nikogo do pilnowania sam prof. chodził i pilnował, odstęp był co drugie krzesło
  
Beti8
10.06.2011 10:03:54
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 104 #712267
Od: 2011-5-10
no to nie jest tak strasznie tragicznie... (chyba) jęzor
Pytanie ze skutkami to wydaje mi się, że z ostatnego, bo w pytaniach opracownych moim zdaniem jest coś innego niż w tych naszych...
  
Electra28.03.2024 20:55:07
poziom 5

oczka

Przejdz do góry strony<<<Strona: 3 / 5>>>    strony: 12[3]45

  << Pierwsza     < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » POSTĘPOWANIE SĄDOWO-ADMINISTRACYJNE » EGZAMIN

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny